Salta al contingut

VA SER DISSENYAT?

Les acrobàcies de la mosca del vinagre

Qualsevol que haja intentat matar una mosca sap lo difícil que és. Gràcies a la seua velocitat de reacció, estos insectes quasi sempre aconseguixen escapar.

Els científics han descobert que la mosca del vinagre, també anomenada mosca de la fruita, té l’habilitat de fer maniobres paregudes als avions de combat però en tan sols una fracció de segon. El professor Michael Dickinson diu que al nàixer estes mosques «ja són voladores expertes». També afegix: «És com posar un bebé en la cabina d’un avió de combat i que sàpiga pilotar-lo».

Els investigadors gravaren les acrobàcies d’estes mosques i descobriren que baten les ales 200 voltes per segon. De fet, tan sols en batre les ales una vegada poden reorientar el seu cos i fugir.

I què podem dir del temps de reacció? Els investigadors descobriren que estes mosques reaccionen davant d’una amenaça 50 voltes més ràpid que el temps que tarda un humà a obrir i tancar els ulls. El profesor Dickinson explica: «La mosca realitza un càlcul molt sofisticat en un període de temps molt curt per a determinar on està el perill i quina és la millor manera d’escapar».

Com aconseguix el xicotet cervell de la mosca del vinagre fer tot açò? És un misteri de l’enginyeria que els investigadors intenten desxifrar.

La mosca del vinagre fuig del perill canviant la trajectòria del seu vol en tan sols una fracció de segon

Què penses? El vol acrobàtic de la mosca del vinagre és resultat de l’evolució? O va ser dissenyat?